پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
4488
-
الف
+

امشب: اختتامیه جشنواره موسیقی فجر

شب گذشته اجراهای آخر جشنواره موسیقی فجر در شش سالن پایتخت روی صحنه رفت.

مراسم اختتامیه سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر، امروز (پنجشنبه اول اسفند) در تالار وحدت طی مراسم ویژه‌ای برگزار می‌شود.

به گزارش آی‌فیلم به نقل از ایرنا، شب گذشته و در آخرین شب اجراهای رسمی جشنواره موسیقی فجر، ارکستر ملی با نواختن قطعه‌ای به یاد سپهبد شهید قاسم سلیمانی برنامه‌ها را آغاز و گروه «مستان نو» به سرپرستی «پرواز همای» اجراهای رسمی جشنواره فجر را به پایان رساندند.

شب گذشته، چهارشنبه ۳۰ بهمن، و در اجراهای شب آخر سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر، ۱۲ هنرمند و گروه در شش سالن پایتخت روی صحنه رفته و اجراهای آخرین شب جشنواره سی و پنجم را پیشکش هوادارانشان کردند. 

فولکوریک‌های آذری در رودکی

در نوبت اول اجراهای تالار رودکی ارکستر و گروه کر آوای شفق به روی صحنه رفت. 

«تیدا» در نیاوران

در نخستین اجرای مربوط به اجراهای فرهنگسرای نیاوران،  گروه موسیقی «تیدا» به سرپرستی ترگل خلیفی و خوانندگی فایضه کامیاب روی صحنه رفت و رپرتوار اجرایی خود را که گلچینی  از قطعات لری، آذری، کردی و ... بود را اجرا کرد. 

لیرا و پایان در آزادی

در اجرایی دیگر از اجراهای آخرین شب جشنواره گروه موسیقی «لیرا» به سرپرستی آرش هژیرآزاد، شامگاه چهارشنبه ۳۰ بهمن‌ماه گروه لیرا در سالن برج آزادی به روی صحنه رفت. سالن برج آزادی در آخرین شب اجراهای سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر میزبان گروه لیرا به سرپرستی آرش هژیرآزاد بود.

کمانچه و آواز ، آواز و کمانچه

مظفر شفیعی (خواننده موسیقی ایرانی) و هادی منتظری (آهنگساز و نوازنده کمانچه) آخرین گروهی بودند که در روز چهارشنبه ۳۰ بهمن‌ماه در تالار رودکی به اجرای برنامه پرداختند. شفیعی و منتظری در این اجرا و در دو بخش بیست دقیقه‌ای به اجرا و بداهه‌نوازی پرداختند و اجرای‌شان مورد تشویق و استقبال حاضران قرار گرفت.

ستاره قطبی و شب آخر در نیاوران  

آخرین اجرای بخش ویژه بانوان سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر را گروه موسیقی «ستاره قطبی» برعهده داشت. این گروه اجرای خود را با قطعه «ستاره قطبی» آغاز کرد. در این اجر به نوبت هر یک از خوانندگان هندی، فارسی، عربی و محلی، انگلیسی و فرانسوی برای خواندن قطعه مخصوص خود، روی صحنه آمدند.

ظافر یوسف  و شرایط ویژه

ظافر یوسف، خواننده و نوازنده عود تونسی که به تلفیق موسیقی عرب و ترکیب آن با موسیقی جز معاصر معروف است، شامگاه ۳۰ بهمن‌ماه طی یک نوبت در نمایشگاه بین‌المللی میلاد با مخاطبان ایرانی خود دیدار کرد.

ارکستر ملی بیاد سپهبد قاسم سلیمانی نواخت

در آخرین شب از اجراهای رسمی تالار وحدت ارکستر ملی ایران به رهبری سهراب کاشف و خوانندگی سالار عقیلی نیز به روی صحنه رفت و در نخستین گام قطعه بی‌کلام در محاصره اثر بهزاد عبدی را به یاد شهید سپهبد قاسم سلیمانی اجرا کرد در نوبت اول در ساعت ۱۹/۰۰ ارکستر ملی به رهبری سهراب کاشف و خوانندگی سالار عقیلی در تالار وحدت به روی صحنه رفت. ارکستر ملی در این اجرا قطعات زیر را اجرا کرد.

پایان با پرواز همای

در آخرین شب اجراهای رسمی تالار وحدت در جشنواره موسیقی فجر، گروه مستان نو به سرپرستی و خوانندگی پرواز همای به روی صحنه رفت و مهر پایان اجراهای رسمی تالار وحدت را به دفتر سی وپنجمین جشنواره موسیقی فجر زد.

 سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در یک نگاه

سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر به ریاست محمد الهیاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیری شاهین فرهت از چهارشنبه شب ۲۳ بهمن اغاز شده و شب گذشته (چهارشنبه ۳۰ بهمن) به پایان اجراهای رسمی رسید.

اجراهای این دوره از جشنواره در تالار وحدت، تالار رودکی، بنیاد آفرینش‌های هنری هنری نیاوران، تالار سوره حوزه هنری، مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی و سالن میلاد نمایشگاه بین المللی برگزار شد.

جشنواره های استانی موسیقی فجر با حمایت ویژه سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر و در راستای همراهی با مردم سیل زده از استان سیستان و بلوچستان آغاز شد و گروه‌های بومی استان سیستان و بلوچستان در این دوره جشنواره از ۲۰ تا ۲۵ بهمن در شهرهای زاهدان، چابهار، نیک شهر و قصرقند اجراهای خود را بروی صحنه بردند.  

لوح درجه یک هنری برای چهار هنرمند سیستانی

در شب موسیقی سیستان و بلوچستان که ساعت ۲۱:۳۰ شب گذشته در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد، حبیب‌اله قادر آتشگر (نوازنده دونلی و سرنا)، برکت شکل‌زهی (نوازنده قیچک)، خداداد شکل زهی(نوازنده قیچک) و محمد نور محب‌زهی(نوازنده و سازنده قیچک) گواهی درجه یک هنری خود را از شورای ارزشیابی هنرمندان دریافت کردند.

نخستین دوره جایزه موسیقی و رسانه و جایزه ترانه سال از برنامه هایی خواهد بود که برای نخستین بار برگزار شد و نفرات برگزیده این مسابقات عصر امروز در مراسم اختتامیه جشنواره فجر معرفی خواهند شد. در کنار تهران استان‌های بوشهر، آذربایجان شرقی، خوزستان، گلستان، فارس، خراسان شمالی، زنجان، سیستان و بلوچستان و منطقه آزاد اروند میزبان این دوره از جشنواره در شهرهای مختلف کشور بودند.

در این دوره از جشنواره از هنرمندان و استادان بزرگ موسیقی ایران چون افلیا پرتو، نادر مشایخی، حسن اسکندری و هوشنگ ظریف طی مراسمی تجلیل به عمل آمد و فیلمهای مربوط به این هنرمندان در طی اجراهای مختلف اکران شده و از یک عمر فعالیت آنها تجلیل به عمل آمده است.

مراسم اختتامیه سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر، امروز (پنجشنبه اول اسفند) در تالار وحدت طی مراسم ویژه‌ای با حضور مسئولان کشوری و فرهنگی و هنری همراه با اهالی هنر به ویژه موسیقی و مردم برگزار می‌شود و بهنام بانی آخرین اجرای بخش پاپ این دوره از جشنواره را به روی صحنه خواهد برد.

م ه / ا ا

نظر شما
ارسال نظر